*VCD*, *SVCD*, *VCDRip*, *SVCDRip*
Tutaj źródłem są filmy wydawane na płytach VCD lub SVCD. Rozdzielczość filmu wynosi 352×240 (w formacie NTSC) lub 352×288 (w formacie PAL dodanym w standardzie VCD 2.0), co odpowiada mniej więcej standardowi VHS. Do zapisu dźwięku użyto kodeka MP1 z bitrate’em 224kbps i jeden kanał stereo (lub 2 mono stereo). Natomiast rodzielczości SVCD przedstawiają sie tak: 480×480 (NTSC), 480×576 (PAL). Filmy z oznaczeniem VCD i SVCD zwykle są ydawane jako obrazy iso, a VCDRip i SVCDRip jako pliki *.mpg (rzadziej jest to avi).
*WebRip*
Źódłem tego typu releasów jest obraz nadawany przez internet z różnego rodzaju serwisów (od stacji telewizyjnych po portale z teledyskami i koncertami). Z wiadomych przyczyn (przepustowość łącza) jakość takiego obrazu nie jest zbyt dobra… W nielicznych przypadkach można spotkać dźwięk mp3 z bitratem powyżej 192 kb/s, jednak zwykle zatrzymuje się on przy ~128. W takich ripach ilość klatek na sekundę nie jest większa niż 15-20.
*LASERDiSCRip* (AKA *LDRip*)
Rip z przodka DVD – plyty LaserDisc. Jakość znacznie lepsza niż w przypadku VHS – można ja porównać z obecnie używanym formatem SVCD, jednak do tworzenia LD używano najczęściej nie-remasterowanych źródeł – stąd ostrość słabsza niż w przypadku SVCD, widoczne zadrapania, kurz, ziarnistość negatywu. Na LD wydano bardzo wiele specjalnych edycji niektórych filmów, nadal niedostępnych na DVD.
*TVRip*, *PDTV* (AKA *DVBRip*), *DBRip*, *DSR*
Źródłem jest obraz telewizyjny, najczęsciej przechwycony strumien MPEG2 telewizji cyfrowej (chociaż w przypadku oznaczeń TVRip oraz DSR źródłem jest obraz analogowy). W zależności od źródła, jakość może być zbliżona troche do DVD lub bardziej do TC… Wszystko zależy do źródła oraz od karty przechwytującej.
*R5* (AKA *R5 DVDRip*), *R5 LiNE*
Jest to rip z płyty DVD wydanej „pośpiesznie” w regionie 5 (Azja + Rosja). Przez skrócony czas obróbki mający na celu szybsze wydanie tego w wymienionych krajach obraz może być dość mocno pogorszony (min. obniżony jakość dźwięku i obrazu, widoczne rysy na teśmie). Ripy oznaczone *R5 LiNE* są ripami pochodzącymi z płyt, które nie posiadały ścieżki dźwiękowej w (oryginalnym) angielskim języku. W takich przypadkach dźwięk jest „brany” z innego relka (najczęściej z wersji TC) i synchronizowany tak aby pasował.
a) *R1* , *R3* , *R6*
Rip z płyty wydanej w 1 , 3 lub 6 regionie USA & Kanada lub Korea, Tajlandia, Wietnam, Borneo, Chiny i Indonezia.
*HDTVRip* (AKA *HDRip*)
Źródłem tego rodzaju releasów jest cyfrowy obraz nadawany w technologii HDTV. Obraz podczas obróbki najczęściej jest „pomiejszany” do wymiarów standartowego DVDRip’a. Charakteryzuje się bardzo dobrą ostrością obrazu oraz dźwięku. W większości takich ripów możemy zauważyć znaki wodne z logiem stacji telewizyjnej.
*RMVB* (AKA *RM*)
Mało popularny rodzaj/format charakteryzyjacy sie bardzo mocna kompresja materiały filmowego.
Dzięki niemu przeciętny film zajmuje o 60% mniej niż ten sam w popularnym DivX-ie.
*HDTV* (AKA *HR-HDTV*)
Źródłem tego rodzaju releasów jest cyfrowy obraz nadawany w technologii HDTV, z tym, ze w przeciwieństwie do HDTVRip’ów obraz nie jest tutaj zmniejszany (pozostaje 720p, 1080i lub 1080p). Najczęściej takiemu obrazowi towarzyszy dźwięk AC3 w technologii 5.1.
*RC*
Czyli inaczej Rekonstrukcja Cyfrowa czesto opisywana przy starszych produkcjach filmowych ripowanych na HDTV.





Wacek




