* Bot/Robot - Mechanizm wyszukiwarek który ma za zadanie przeglądać strony i zbierać potrzebne informacje w celu określenia pozycji na odpowiednie frazy.
* Link - Nazywamy tak odnośnik/hiperłącze znajdujące sie na stronie.
* PR/PageRank - Nazwa algorytmu google który oblicza wartość strony. W tej chwili nie ma bezpośredniego wpływu na wyniki w wyszukiwarce. Zakres PR określa się w skali 0-10
* BL/BackLink/Linki przychodzące/Link popularity - Ilość linków prowadzących do wybranej strony. By sprawdzić rzeczywistą ilość linków można skorzystać z polecenia "linkdomain:domena.pl" w wyszukiwarce yahoo lub"link:domena.pl" w msn. W google używa się “link:domena.pl" niestety wyszukiwarka wyświetla tylko próbkę wszystkich linków.
* Linki wychodzące - Ilość linków prowadzących z Twojej witryny do innych stron nie powiązanych z Twoją domeną. Zwykle każdy dodatkowy link wychodzący osłabia wartość strony.
* Fresh Site Bonus / FSB - Algorytm google który promuje na pewien okres młode strony. Długość tego okresu zależy od konkurencyjności fraz.
* UserAgent - Nazwa którą przedstawiają się roboty i przeglądarki np. Googlebot/2.1 (+How Google crawls my site)
* Cloacking - Sztuczka polegająca na przedstawieniu innej strony robotom i użytkownikom. Zazwyczaj dokonuje sie tego na podstawie UserAgenta.
* mod_rewrite / przyjazne urle - Technika pozwalające zamienić 'brzydkie' adresy ( index.php?param1=value1¶m2=value2 ) na 'ładne' ( index.html/param1/value1/param2/value2.html ) w celu zwiększenia szybkości indeksowania strony.
* DC/DataCenter – Nazwa określająca bazy danych wyszukiwarek. Zazwyczaj każda baza reprezentuje inne wyniki dla jednej frazy której szukamy. Dlatego niektórzy widzą inną pozycje w google niż Ty.
* Katalog SEO - Przyjęło się że jest to katalog stron który zastosował przyjazne urle.
* Spam – Technika która ma sztucznie podwyższyć pozycje strony na frazy nie powiązane ze stroną.
* Filtr – Jest to mechanizm obniżający pozycje strony na daną frazę za przewinienia np. spam, cloacking
* Sandbox – Mityczny filtr który znacznie obniża pozycje strony pod wiele fraz.
* Ban – Wyrzucenie całej strony z wyszukiwarki. By sprawdzić czy domena nie została zbanowana np. w google wpisujemy 'site:domena.pl'. Jeżeli nie będzie żadnego wyniku to strona wyleciała z wyszukiwarki.
* Zaplecze – Zbiór stron na których pozycjoner umieszcza odnośniki do pozycjonowanych stron.
* Sitemaps/Mapa stron – Jest to specjalnie spreparowana podstrona na której znajdują się odnośniki do innych podstron w serwisie. Pomaga to w szybkości indeksacji stron
* Content – Treść zawarta na stronie
* TrustRank/TR – Rewolucyjny algorytm który w przyszłości ma zastąpić PageRank. Jego głównym założeniem jest szybkie odzielenie stron spamujących z całego zbioru i ich zbanowanie.
* SEO/Search Engine Optimization – Angielska nazwa określająca pozycjonowanie stron
* SERP/Search Engine Results Page – Wyniki wyszukiwania.
* tPR/Toolbar PageRank – PageRank wyświetlany przez skrypty na stronach internetowych i toolbarach.
* rPR/Real PageRank – Takim skrótem określa się realny PageRank strony. Gdyż Google dla siebie wykonuje updaty PR cały czas(rPR), a wyniki pokazuje nam średnio raz na kwartał( tPR )
* Duplicate Content – Powielenie jednej treści na wielu stronach. Gdy poziom podobieństwa obu treści jest wysoki to google banuje strone która skopiowała treść.
* Redirect – Przekierowanie użytkownika/robota na inną strony
* Redirect 301/R301 – Rodzaj przekierowania który przenosi użytkownik/robota na nową strone wraz z pozycją w wyszukiwarce i PR.
* Anchor – Nazwa pod którą wyświetla się link. Anchor
* GoogleBomb – Technika masowego linkowania do strony z jednym Anchorem. Przykładem mogą być akcje: kretyn, ptasia grypa, siedziba szatana.
* Invisible text – Tak sie określa elementy na stronie nie widoczne dla użytkownika, ale widoczne dla wyszukiwarek( manipulacja CSS-em i JS-em )
* Googlebot – Tak sie przedstawia robot wyszukiwarki Google.
* Link pośredni – Link który kieruje na inną strone przez przekierowanie np. 301/302 ( nie przydatne przy pozycjonowaniu ).
* Link bezpośredni – Link o największej wartości dla pozycjonera. Kieruje on bezpośrednio na strone. Bez żadnych przekierowań.
* Link nofollow – Określa się tak linki z atrybutem rel="nofollow"( wartość 'nofollow' została wymyślona przez Google ). Linki z takim parametrem nie mają żadnej wartości, chodź googlebot chodzi za takim linkiem.
* Różnica pomiędzy adresem z www i bez www – www.domena.pl jest innym adresem niż domena.pl. Dlatego PR dla obu domen jest inny. Jest tak dlatego gdyż www. jest traktowana jako subdomena od domena.pl. Najlepszym wyjściem jest ustawienie R301 z www.domena.pl na domena.pl lub odwrotnie. I linkowanie tylko do wybranej domeny.
* Alt – Atrybut dla obrazków. Jeżeli obrazek jest linkiem to wartość ALT staje sie Anchorem.
* Oszukany PR – Błąd w algorytmie obliczającym PR pozwala na uzyskanie fałszywej wartości. By sprawdzić czy PR jest prawidziwy, trzeba sprawdzić wygląd strony(cache) poleceniem "cache:domena.p" w google. Jeżeli pojawi się kopia innej strony, to oznacza to jest to oszukany PageRank.
* Katalog stron – Dla niektórych osób jedyne miejsce zdobywania linków. Jeżeli linki chcesz oprzeć tylko na katalogach to staraj się wybierać tylko te z linkami bezpośrednimi i zaindeksowanymi w google( site:katalog_stron.pl )
* AnchorPR - Wartość PR jaką przekazuje link.
* Suplement result/Wynik uzupełniający - Osobny index stron w wyszukiwarce Google. Strony zaklasyfikowane do tego indeksu zawszę znajdują się na końcowych pozycjach. Jedna z metod walki Google ze spamem.
* Linkowanie wewnętrzne - Linkowanie w ramach tej samej domeny.
* Różnica pomiędzy stronami z WWW i bez WWW - Różnica pomiędzy adresem z www i bez www - www.domena.pl jest innym adresem niż domena.pl. Dlatego PR dla obu domen jest inny. Jest tak dlatego gdyż www. jest traktowana jako subdomena od domena.pl. Aktualnie możemy ustawić jednakowe traktowanie domen z subdomeną WWW, wystarczy ustawić odpowiednią opcje w panelu webmastera Google.
* Penalty 31/ -30 - Nowy filtr obniżający pozycje o 30 miejsc. Głównie z pierwszego na 31 pozycje.
* AdSense - Program partnerski Google umożliwiający zarabianie na stronach.
* GoogleBomb - Technika masowego linkowania do strony z jednym Anchorem. Przykładem mogą być akcje: kretyn, ptasia grypa, siedziba szatana.. Google zabezpieczyło się przed tą zabawą.
* Naturalne linkowanie - Metoda umieszczania linków zgodnie z
odwzorowaniem linkowania nowej nie pozycjonowanej strony.
* Spamdexign - Masowe umieszczanie odnośników na różnych stronach( księgi gości, fora, itp… ) - nie mylić z GoogleBomb
* Farmy linków - Strony powstałe do masowego umieszczania linków do pozycjonowanych (pod)stron