Czy damy rade bez Kubicy?

W sezonie 2010 to Robert Kubica był dyrygentem orkiestry z Enstone. W obliczu jego absencji, Lotus Renault musi kontynuować obrany wcześniej kierunek przy wsparciu mniej utalentowanego składu.

Błędem byłoby myśleć, że pechowy wypadek Kubicy nie pokrzyżował planów walki o zwycięstwa, o których wspominał często szef ekipy Eric Boullier. Nawet jeśli R31 okaże się bardzo dobry, choć póki co, nie ma ku temu wielu przesłanek, istnieje ryzyko, że zastępujący Polaka Nick Heidfeld zwyczajnie nie będzie w stanie wykorzystać go z takim powodzeniem, z jakim zapewne zrobiłby to jego dawny kolega z BMW Sauber. Liczenie w tym względzie na Witalija Pietrowa zwyczajnie kwalifikuje do podejrzeń o daleko posuniętą naiwność.

Pozytywem jest to, że inżynierowie Renault nareszcie przypomnieli sobie o nowatorstwie, które w latach 2005 i 2006 pozwoliło im zbudować mistrzowskie samochody. Póki co, przedni wydech wydaje się być rewelacją, której chęć skopiowania wyrazili już najwięksi rywale, ale nie oznacza to, że sam system sprawia, iż ekipa z Enstone znajduje się w gronie faworytów. Przedstawiony rok temu przez McLarena kanał F także miał niebagatelne znaczenie dla osiągów samochodów, a jednak to nie Anglicy grali w mistrzostwach pierwsze skrzypce.

O tym, że zimowe testy nie przebiegały idealnie świadczy najlepiej liczba kilometrów testowych pokonanych przez kierowców Lotusa Renault. Zespół został wyprzedzony pod tym względem nie tylko przez zdecydowanych liderów, a więc Ferrari i Red Bulla, ale także Saubera, Mercedesa oraz Toro Rosso.

W obliczu zaistniałej sytuacji pozostaje mieć nadzieję, że Heidfeld spełni obietnice o sięgnięciu po wymarzone pierwsze zwycięstwo, a Witalij Pietrow udowodni w końcu, że jego obecność w ekipie z ambicjami ma podstawy inne niż tylko ekonomiczne. Gdyby obaj wywiązali się ze swoich zadań, po powrocie na tor Robert Kubica miałby szansę zastać zespół wciąż zmierzający w dobrym kierunku.



Lotus Renault GP


Debiut: Wielka Brytania 1977
Starty: 281
Zwycięstwa: 35
P1: 51
Punkty: 1245
Miejsce w 2010: 5 (163 pkt.)
Mistrz świata konstruktorów: 2
Mistrz świata kierowców: 2

Szef zespołu: Eric Boullier
Dyrektor techniczny: James Allison

Samochód: Renault R31
Silnik: Renault RS27


Nick Heidfeld (D)

Urodzony 10 maja 1977 roku w Mönchengladbach (Niemcy)
Inżynier wyścigowy: Simon Rennie

Starty: 172
Zwycięstwa: 0
P1: 1
Punkty: 225
Miejsce w 2010: 18 (6 pkt.)

10. Witalij Pietrow (RUS)
Urodzony 8 września 1984 roku w Wyborgu (Rosja)
Inżynier wyścigowy: Ayao Komatsu

Starty: 19
Punkty: 27
Miejsce w 2010: 13 (27 pkt.)