Ferrari 150° Italia
Specyfikacje Techniczne
Podwozie
z kompozytu włókna węglowego o strukturze plastra miodu
Przekładnia
podłużna półautomatyczna elektronicznie kontrolowana sekwencyjna skrzynia biegów Ferrari typu quick-shift, dyferencjał z ograniczonym poślizgiem, 7 biegów + wsteczny
Hamulce
wentylowane tarcze hamulcowe Brembo z włókna węglowego
Zawieszenie
niezależne, popychacze aktywujące sprężyny skrętne z przodu i z tyłu
Koła
13-calowe BBS z przodu i z tyłu
Opony
Pirelli P Zero (slick)
Paliwo
Shell V-Power
Olej
Shell Helix Ultra
Waga
640 kg z wodą, olejem i kierowcą
Kierowcy
Fernando Alonso
Felipe Massa
Red Bull RB7
Specyfikacje Techniczne
Podwozie
kompozytowa konstrukcja skorupowa, silnik Renault V8 stanowi część całej konstrukcji nośnej
Przekładnia
siedmiobiegowa skrzynia biegów, podłużnie zamontowana, z hydraulicznym systemem do zmiany biegów i sterowania sprzęgłem
Sprzęgło
AP Racing
Zawieszenie
aluminiowe kolumny, górne i dolne wahacze z włókna węglowego, drążki skrętne i stabilizatory poprzeczne
Amortyzatory Multimatic
Koła
OZ Racing, przednie: 12,0 x 13 cali, tylne: 13,7 x 13 cali
Opony
Pirelli P Zero
Hamulce
zaciski Brembo, tarcze i klocki Brembo z włókna węglowego
Elektronika
FIA (MESL), standardowa jednostka zarządzająca
Paliwo
Total Group
Kierowcy
Mark Weeber
Sebastian Vettel
Mercedes GP W02
Specyfikacje Techniczne
Podwozie
z kompozytu włókna węglowego o strukturze plastra miodu
Zawieszenie
wahacze oraz popychacze aktywujące sprężyny skrętne i amortyzatory
Amortyzatory
Penske
Koła
BBS z kutego magnezu
Opony
Pirelli P Zero
Hamulce
zaciski Brembo, tarcze i klocki z włókna węglowego
Układ kierowniczy
mechanizm zębatkowy ze wspomaganiem
Kierownica
konstrukcja z włókna węglowego
Elektronika
standardowe ECU narzucone przez FIA oraz homologowany przez FIA elektroniczny i elektryczny system
Przekładnia
półautomatyczna sekwencyjna skrzynia biegów, siedem przełożeń, mechanizm zmiany hydrauliczny
Sprzęgło
z włókna węglowego
Wymiary
Długość
4800 mm
Wysokość
950 mm
Szerokość
1800mm
Kierowcy
Nico Rosberg
Michael Schumacher
Lotus Renault R31
Specyfikacje Techniczne
Nadwozie
Samonośne nadwozie (monocoque) produkowane przez Lotus Renault GP z kompozytu włókna węglowego i aluminium, o strukturze plastra miodu, zaprojektowane pod kątem maksymalnej wytrzymałości przy minimalnej masie. Ośmiocylindrowy, widlasty silnik RS27-2011 stanowi element konstrukcji nośnej.
Zawieszenie przednie
Para wahaczy z włókna węglowego, górny i dolny, steruje wahaczem wewnętrznym poprzez system cięgieł, połączonych z drążkiem skrętnym i amortyzatorami zamontowanymi wewnątrz przedniej części nadwozia. Zwrotnice aluminiowe i kute felgi OZ wykonane ze stopu magnezu.
Zawieszenie tylne
Para wahaczy z włókna węglowego, górny i dolny, współpracuje ze sprężynami i poprzecznie montowanymi amortyzatorami, zamocowanymi do górnej części obudowy skrzyni biegów. Zwrotnice aluminiowe i kute felgi OZ wykonane ze stopu magnezu.
Przeniesienie napędu
Siedmiobiegowa, półautomatyczna, tytanowa skrzynia biegów z biegiem wstecznym. System “Quickshift" zapewnia maksymalną szybkość zmiany biegów.
Układ paliwowy
Gumowy zbiornik paliwa produkcji ATL wzmacniany kevlarem.
Układ chłodzenia
Oddzielne, chłodzone powietrzem chłodnice oleju i wody w bocznych wnękach bolidu.
Układ elektroniczny
Standardowy układ sterowania Microsoft ECU MES.
Układ hamulcowy
Tarcze i klocki węglowe. Szczęki AP Racing. Siłowniki główne AP Racing i Brembo.
Kokpit
Wyjmowany fotel kierowcy dostosowany do budowy ciała kierowcy wykonany z włókna węglowego z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa produkcji OMP Racing. Kierownica z łopatkami zmiany biegów i sprzęgła oraz sterowaniem tylnego skrzydła.
KERS
Silnik elektryczny z generatorem umieszczony z przodu silnika spalinowego i akumulatorami do magazynowania energii. Silnik elektryczny z generatorem dostarczany przez Renault Sport F1. Blok sterujący firmy Magneti-Marelli.
Opony
Pirelli P Zero
Paliwo
TOTAL
Olej
Elf (marka firmy TOTAL)
Akumulator
Lotus Renault GP
Waga
640 kg, wliczając kierowcę, kamery i balast
Wymiary
Przedni ślad
1450 mm
Tylny ślad
1400 mm
Długość
5100 mm
Wysokość
950 mm
Szerokość
1800 mm
Kierowcy
Witalij Pietrow
Nick Heidfeld
McLaren MP4-26
Specyfikacje Techniczne
Podwozie
wykonane przez McLarena z kompozytu włókna węglowego i aluminium o strukturze plastra miodu, zawiera przednią i boczne struktury uderzeniowe
Zawieszenie
wewnętrzny system drążków skrętnych/amortyzatorów sterowany przez popychacze i dźwignie kątowe z podwójnym układem wahaczy
Elektronika
urządzenia kontrolne McLaren Electronic Systems zawierające elektronikę dla podwozia, silnika i do zbierania danych; McLaren Electronic Systems dostarcza również elektroniczną tablicę rozdzielczą, regulator napięcia alternatora, czujniki i systemy telemetryczne
Karoseria
oddzielne pokrywy na silnik i chłodnice, oddzielna sekcja podłogowa; strukturalny nos ze zintegrowanym przednim skrzydłem; tylne skrzydło regulowane przez kierowcę w celu zmniejszenia oporu powietrza
Opony
Pirelli P Zero
Radia
Kenwood
Koła
Enkei
Hamulce
szczęki i cylindry Akebono
Akumulatory
GS Yuasa Corporation
Układ kierowniczy
McLaren ze wspomaganiem
Przekładnia
półautomatyczna sekwencyjna skrzynia biegów McLaren typu seamless-shift, siedem biegów + wsteczny, wykonana z materiałów kompozytowych, zawiera tylną strukturę zderzeniową
Sprzęgło
z włókna węglowego, sterowane ręcznie
KERS
Mercedes-Benz
Paliwo
ExxoonMobil High Performance Unleaded (5,75% składników biologicznych)
Oleje i smary
Mobil 1
Kierowcy
Jenson Button
Lewis Hamilton
Toro Rosso STR6
Specyfikacja Techniczna
Podwozie
kompozytowa konstrukcja skorupowa
Karoseria
z kompozytów włókna węglowego
Zawieszenie
górne i dolne wahacze z włókna węglowego, drążki skrętne i stabilizatory poprzeczne
Amortyzatory
Sachs
Układ kierowniczy
Scuderia Toro Rosso
Przekładnia
siedmiobiegowa skrzynia z hydraulicznym systemem do zmiany przełożeń
Sprzęgło
Sachs
Hamulce
zaciski, tarcze i klocki Brembo
System chłodzenia
Scuderia Toro Rosso
Instr. w kokpicie
Scuderia Toro Rosso
Pasy beziecz.
OMP
Kierownica
Scuderia Toro Rosso
Siedzenie
konstrukcja z włókna węglowego, kształt dopasowany do budowy ciała kierowcy
System gaśnic
Scuderia Toro Rosso
Zbiornik paliwa
ATL
Koła
Advanti Racing
Opony
Pirelli P Zero
KERS
Ferrari
Waga
640 kg z kierowcą, kamerą i balastem
Kierowcy
Sebastien Buemi
Daniel Ricciardo
Jaime Alguersuari
Lotus T128
Specyfikacja Techniczna
Podwozie
konstrukcja skorupowa z włókna węglowego
Karoseria
z włókna węglowego
Zawieszenie
z włókna węglowego
Amortyzatory
Penske & Multimatic
Układ kierowniczy
Team Lotus
Skrzynia biegów
Red Bull Technologies
Sprzęgło
AP
Układ hamulcowy
zaciski AP, tarcze i klocki Carbone Industrie lub Hitco
Układ chłodzenia
chłodnice i wymienniki ciepła Team Lotus
Instr. w kokpicie
MES
Pasy bezpieczeń.
Schroth
Kierownica
Team Lotus
Siedzenie
Team Lotus
System gaśnic
FEV
Koła
BBS, wykonane wg specyfikacji Team Lotus
Opony
Pirelli P Zero
Zbiornik paliwa
ATL
Akumulatory
Yuasa
Rozstaw osi
ponad 3000 mm
Długość
ponad 5 metrów
Wysokość
950 mm
Kierowcy
Heikki Kovalainen
Jarno Trulli
Sauber C30
Specyfikacje Techniczne
Podwozie
konstrukcja skorupowa z włókna węglowego
Zawieszenie
wahacze górne i dolne (przód i tył), sprężyny i amortyzatory wewnątrz nadwozia, sterowane drążkami pchanymi (Sachs Race Engineering)
Hamulce
sześciotłoczkowe zaciski (Brembo), klocki i tarcze z włókna węglowego (Brembo)
Przekładnia
siedmiobiegowa skrzynia Ferrari z włókna węglowego o minimalnym czasie zmiany przełożenia (buick-shift), umieszczona wzdłużnie
Sprzęgło
z włókna węglowego
Elektronika
MES
Kierownica
Sauber F1 Team
Opony
Pirelli P Zero
Koła
OZ
Waga
640 kg (wliczając kierowcę, pusty zbiornik paliwa)
Wymiary
4935 mm
Szerokość
1800 mm
Wysokość
1000 mm
Przedni ślad
1495 mm
Kierowcy
Kamui Kobayashi
Sergio Perez
Marussia Virgin MVR-02
Specyfikacje Techniczne
Podwozie
konstrukcja skorupowa z włókna węglowego z oddzielną sekcją nosową
Zawieszenie
wahacze z włókna węglowego z tytanowymi zakończeniami, kolumny ze stopu aluminium
Amortyzatory
Penske
Koła
BBS
Opony
Pirelli P Zero
Zbiornik paliwa
specyfikacja bezpieczeństwa 'FT5', pojemność ponad 220 litrów
Hamulce
zaciski AP Racing, tarcze i klocki z włókna węglowego Hitco
Kierownica
konstrukcja z włókna węglowego
Układ kierowniczy
mechanizm ze wspomaganiem hydraulicznym
Siedzenie
z włókna węglowego, dostosowane do budowy ciała kierowcy
Pasy bezpiecz.
sześciopunktowa uprząż (75-milimetrowe pasy na ramiona z systemem HANS)
Elektronika
standardowe ECU narzucone przez FIA oraz homologowany przez FIA elektroniczny i elektryczny system
Przekładnia
siedmiobiegowa skrzynia Virgin Racing z aluminium, podłużnie zamontowana, hydrauliczny systemem do zmiany przełożeń z technologią "seamless shift"
Sprzęgło
AP Racing
Półosie napędowe
jednoczęściowe ze zintegrowanymi trójnożnymi połączeniami
Wymiary
Długość
5200 mm
Wysokość
950 mm
Szerokość
1800 mm
Rozstaw osi
w przybliżeniu 3300 mm
Kierowcy
Timo Glock
Jerome d'Ambrosio
Force India VJM04
Specyfikacja Techniczna
Podwozie
konstrukcja skorupowa z kompozytu włókna węglowego, boczne panele ochronne kokpitu z Zylonu
Przednie zawieszenie
aluminiowe kolumny z wahaczami z materiałów kompozytowych, drążki poprzeczne i popychacze; zamontowane wewnątrz podwozia sprężyny, amortyzatory i stabilizator poprzeczny
Tylne zawieszenie
aluminiowe kolumny z wahaczami z materiałów kompozytowych, drążki poprzeczne i cięgła; przymocowane do skrzyni biegów sprężyny, amortyzatory i stabilizator poprzeczny
Koła
BBS, wykonane zgodnie ze specyfikacją Force India
Opony
Pirelli P Zero
Przekładnia
półautomatyczna skrzynia biegów McLaren Racing, 7 biegów, 'e-shift'
Środki smarne
produkty Mobil 1
Sprzęgło
AP Racing z włókna węglowego
Układ hamulcowy
AP Racing, użyte materiały Carbone Industrie
Amortyzatory
Penske
Waga
640 kg z kierowcą
Wymiary
Rozstaw osi
3500 mm
Przedni ślad
1480 mm
Tylny ślad
1440 mm
Wysokość
950 mm
Długość
5100 mm
Kierowcy
Specyfikacja Techniczna
Podwozie
konstrukcja skorupowa z kompozytu włókna węglowego, poliamidów aromatycznych i epoksydu, przewyższająca wymaganą przez FIA odporność na zderzenia
Przednie zawieszenie
podwójny układ wahaczy z włókna węglowego, z wiązadłem łączącym z włókna węglowego i popychaczem aktywującym sprężyny skrętne i stabilizator poprzeczny
Tylne zawieszenie
podwójny układ wahaczy i cięgło aktywujące sprężyny skrętne oraz stabilizator poprzeczny
Przekładnia
sekwencyjna półautomatyczna skrzynia biegów Williams F1 typu seamless, siedem biegów + wsteczny, zmiana biegów elektro-hydrauliczna
Sprzęgło
wielotarczowe z włókna węglowego
Amortyzatory
Williams F1
Koła
RAYS z kutego magnezu
Opony
Pirelli P Zero, przednie o szer. 325 mm, tylne o szer. 375 mm
Hamulce
sześciotłokowe szczęki przy każdym kole, tarcze i podkładki z włókna węglowego
Układ kierowniczy
mechanizm zębatkowy ze wspomaganiem Williams F1
Zbiornik paliwa
wzmocniony kewlarem gumowy zbiornik
Elektronika
standardowa jednostka kontrolna narzucana przez FIA
System chłodzenia
wykonane z aluminium olejowe i wodne chłodnice, także dla skrzyni biegów
Pasy bezpieczeń
sześciopunktowa uprząż z 75-milimetrowymi paskami na ramiona i systemem HANS
Siedzenie
wyjmowalne z włókna węglowego z obiciem Alcantara, dostosowane do budowy ciała kierowcy
Waga
640 kg z kierowcą, kamerą i balastem
Szerokość
1800 mm
Kierowcy
Rubens Barrichello
Pastor Maldonado
HRT F111
Specyfikacja Techniczna
Długo trzeba było czekać na prezentację nowego bolidu zespołu HRT. Auto wreszcie jest, ale team stracił mnóstwo czasu na konstrukcję i przegapił okres testów.
Podobnie jak większość bolidów, tak i HRT F111 jest ewolucją wozu z poprzedniego sezonu. Usunięto w nim to, co jest w tym roku zabronione i dodano część rozwiązań, nad którymi pracowały inne ekipy. Innymi słowy HRT napatrzyło się na konkurencję i skopiowało bezpośrednio, albo nieco zmieniło rozwiązania rywali, a następnie zaadaptowało je do swojego wozu.
Wszystkiemu winne są oczywiście pieniądze. Zbyt skromne fundusze nie pozwoliły projektantom na wykonanie swoich badań. Wielkie opóźnienia w projektowaniu spowodowały, że samochód nie został przygotowany na czas na testy. W tym roku wszystkie zespoły znacząco zwiększyły ilość kilometrów pokonanych na torach przed sezonem i może mieć to kluczowe znaczenie – może bowiem spowodować, że HRT zostanie na szarym końcu.
W samym bolidzie nie ma w zasadzie żadnych rewolucyjnych rozwiązań. Wydaje mi się, że nos auta jest przeniesiony z bolidu zeszłorocznego, choć jego kształty maskują inne wsporniki przedniego skrzydła czy też „wypustki” na nosie na kamery. Wyraźnie inne jest przednie skrzydło – inne w sensie komplikacji budowy. Trudno oceniać po fotografiach czy jest ono tak dobre, jak rozwiązania innych zespołów, ale komplikacja jego budowy nakazuje sądzić, że zostało ono zaprojektowane dosyć starannie.
Przednia część bocznych skrzyń, miejsce pracy kierowcy i fragment konstrukcji za jego głową (z wlotem powietrza włącznie) wyglądają na takie same, jak w F110. Większe różnice pojawiają się w tylnej części auta.
F111 będzie korzystało z silnika Cosworth i zeszłorocznej skrzyni biegów Williamsa. Skrzynia ta dzięki nieco innej konstrukcji jest prawdopodobnie odrobinę lżejsza od skrzynki Xtrac. Umieszczenie w bolidzie HRT skrzynki Williamsa wymusiło pewne zmiany w konstrukcji zawieszenia. Nowa skrzynia pozwoliła zmienić kształt w tylnej części pudeł z chłodnicami. Za nimi znalazła się otwarta przestrzeń, którą może przepływać powietrze zwiększając docisk samochodu.
Widać też centralny wspornik tylnego skrzydła, który sugeruje, że zmieniła się konstrukcja wozu w stosunku do zeszłorocznej jego wersji w części tylnego dyfuzora. Zmieniła i to znacznie. Na razie nie wiadomo czy w F111 HRT zastosuje dmuchany dyfuzor, czy jednak postawi na „wydech” peryskopowy.
HRT F111 Cosworth jest jeszcze zagadką i prawdopodobnie do oceny sił zespołu można będzie zasiąść dopiero po kilku pierwszych wyścigach. Z jednej strony widać, że bolid nie ma żadnych rewolucyjnych rozwiązań technicznych, z drugiej jednak, że auto przeszło ewolucyjne zmiany i zastosowano w nim część rozwiązań używanych w autach konkurencji.
Dane Techniczne
Silnik i napęd
Typ
V8, 90o, Cosworth CA
Ustawienie
Centralnie, wzdłużnie
Rozrząd
DOHC, 4 zawory na cylinder
Objętość skokowa
≈ 2400 cm3
Skrzynia biegów
7-biegowa, sekwencyjna
Typ napędu
Na tylne koła
Masy i wymiary
Masa własna
640 kg
Kierowcy
Vitantonio Liuzzi
Narain Karthikeyan
Pozdrowienia dla Fanów F1