Wątek: Biografia i przebieg kariery Roberta Kubicy

Pokaż wyniki od 1 do 1 z 1
  1. #1 Biografia i przebieg kariery Roberta Kubicy 
    Legenda MHTeam
    Awatar losmanos
    Dołączył
    Feb 2009
    Posty
    1,220
    Podziękował/a
    492 razy
    4,230 podziękowań za 516 postów
    Siła reputacji
    174

    Biografia


    Robertowi Kubicy udało się osiągnąć to, o czym inni tylko marzą. Dostał się do królowej sportów motorowych, jak zwana jest często Formuła 1, i odnosi tam coraz większe sukcesy. Kubica jest pierwszym Polakiem w tej elitarnej serii wyścigowej, a w swojej niedługiej karierze zdołał już stanąć na najwyższym stopniu podium podczas Grand Prix Kanady. Jego droga na szczyt nie była jednak łatwa i prosta.

    Przygoda Kubicy z samochodami zaczęła się już w wieku czterech lat. To wówczas mały Robert otrzymał wyjątkowy prezent na urodziny i Gwiazdkę – miniaturowy samochodzik o napędzie spalinowym. – Miał czterosuwowy silnik o niewielkiej mocy, ale i tak jeździł z szybkością 40 km/h. – opowiada krakowianin. – Przesiedziałem w nim pół dnia i nie chciałem wracać do domu.

    Od tego czasu bezustannie trenował jazdę tym autem wokół ustawionych z butelek slalomów. Dwa i pół roku później dostał pierwszego gokarta, ale zgodnie z przepisami musiał czekać do ukończenia dziesiątego roku życia, by móc startować w zawodach. – Gdy 7 grudnia 1994 r. osiągnąłem wymagany przepisami wiek, nic nie mogło mnie już powstrzymać od ścigania. – wspomina Polak.

    Po trzech latach startów w kraju Kubica miał na koncie sześć tytułów mistrzowskich, zdobywając właściwie wszystko, co mógł. Wówczas ojciec Roberta, Artur Kubica, podjął decyzję – czas spróbować sił za granicą. Wybór padł na Włochy, kraj o ogromnych tradycjach w sportach motorowych, posiadający również najsilniejszą na świecie ligę kartingową.

    Robert zaczął we wspaniałym stylu, zdobywając w swoich pierwszych zawodach drugie miejsce. Polak dostał niedługo później propozycję jazdy dla fabrycznego zespołu CRG. W wieku 13 lat Kubica przeniósł się na stałe do Włoch. W 1998 r. Robert został pierwszym w historii cudzoziemcem, który został kartingowym mistrzem Italii – do dzisiaj uważa ten sukces za jeden z najważniejszych w karierze.

    W 2001 r. młody zawodnik po raz pierwszy zasiadł za sterami samochodu wyścigowego. Mając już wsparcie menedżera Daniele Morellego, Kubica stawiał pierwsze kroki w Formule Renault 2000. Jego talent został dostrzeżony i Polak trafił do Renault Driver Development – programu rozwoju młodych kierowców założonego przez francuski zespół. W kolejnym sezonie zajął drugie miejsce w Mistrzostwach Włoch FR2000 i siódme w Mistrzostwach Europy. Popisowy występ zaliczył w gościnnym starcie w Mistrzostwach Brazylii Formuły Renault na torze Interlagos, zdobywając pole position i wygrywając wyścig.

    Przyszedł czas na kolejny etap kariery i starty w Formule 3 Euro Series w zespole Prema Powerteam. Przed rozpoczęciem sezonu los spłatał Kubicy figla – Polak został kontuzjowany w wypadku samochodowym. Złamanie prawego ramienia uniemożliwiło mu start w sześciu pierwszych wyścigach. Podczas opóźnionego debiutu w F3 został sensacyjnym zwycięzcą na ulicznym torze Norisring. W czasie dwóch sezonów w F3 nie miał jednak szczęścia, choć w 2004 r. zajął drugie miejsce w prestiżowym wyścigu w Macau.

    Po gorszych sezonach przyszedł rok 2005 i starty w nowej serii – World Series by Renault. Kubica odniósł cztery zwycięstwa i w sumie aż 11 razy stanął na podium. Trzy wyścigi przed końcem mistrzostw zapewnił sobie mistrzostwo serii. Nagrodą za ten wyczyn był test z zespołem Renault F1 Team, który zdobył właśnie Mistrzostwo Świata F1.

    1 grudnia 2005 r. w Barcelonie Robert Kubica po raz pierwszy poprowadził bolid Formuły 1, osiągając od razu dobre czasy. Niedługo potem Polak został kierowcą testowym i rezerwowym zespołu BMW Sauber F1 Team.

    Szóstego sierpnia 2006 r. Robert Kubica zadebiutował w wyścigu Formuły 1 podczas Grand Prix Węgier. W ulewnym deszczu Polak dojechał na metę siódmy, jednak później został zdyskwalifikowany za nieprzepisową wagę bolidu. W swoim trzecim wyścigu na włoskim torze Monza krakowianin po raz pierwszy stanął na podium, zajmując trzecie miejsce w Grand Prix Włoch.

    Sezon 2007 nie przynosi Polakowi żadnego miejsca na podium. Kubica zajął szóste miejsce w klasyfikacji generalnej, gromadząc 39 punktów. W kolejnym sezonie, dysponując już znacznie lepszym bolidem, Robert zaczął regularnie stawać na podium. Ósmego czerwca 2008 r. nadeszła historyczna chwila – Kubica wykorzystał swoją szansę i zwyciężył w Grand Prix Kanady. Był to pierwszy triumf Polaka w wyścigu F1 i jednocześnie również pierwsza wygrana ekipy BMW Sauber.

    Niestety, druga połowa sezonu 2008 nie była już tak udana, jak pierwsze wyścigi. Kubica długo zachowywał szanse na mistrzowski tytuł, ale słabnąca forma BMW Sauber i splot pechowych zdarzeń sprawiły, że w końcowej punktacji Polak musiał zadowolić się czwartą pozycję, przegrywając trzecie miejsce z broniącym tytułu Kimim Räikkönenem tylko za sprawą mniejszej liczby zwycięstw.

    W 2009 roku BMW Sauber nie spełniło przedsezonowych założeń i choć Robert Kubica już w poprzednich mistrzostwach świata udowodnił gotowość do walki o najwyższe cele, tym razem uniemożliwił mu to fatalny samochód. Inżynierowie BMW przeliczyli się – najintensywniej rozwijany spośród wszystkich obszarów samochodu KERS nie odniósł spodziewanego wpływu na formę auta. Wysokie umiejętności Kubicy i stuprocentowe zaangażowanie rzadko kiedy pozwalały kończyć wyścigi na punktowanych pozycjach, ale Polak przypomniał o sobie rewelacyjnym występem w kwalifikacji na zalanym deszczem Interlagos, a w niedzielę niewiarygodne ósme miejsce na starcie wywalczone ustawionym "na sucho" samochodem, zamienił na doskonałą drugą lokatę na mecie, nie ustępując wiele najlepszemu tego dnia Markowi Webberowi. W końcowej klasyfikacji sezonu 2009 krakowianin zajął czternaste miejsce z wywalczonymi 17 punktami.

    Po wycofaniu się BMW z Formuły 1 Polak miał wolną rękę w poszukiwaniu pracodawcy na sezon 2010. Po rozmowach z Toyotą, Williamsem i Renault wybór padł na ten ostatni zespół. Kubica od razu poczuł się w nowej ekipie jak w domu i mimo problemów, które ostatnio trapiły Renault (spadek formy, „afera singapurska”, wreszcie zmiana struktury własnościowej), podczas zimowych testów tryskał optymizmem, chwaląc przede wszystkim atmosferę pracy w zespole, który z Fernando Alonso zdobył pięć lat temu cztery mistrzowskie tytuły.




    Przebieg kariery

    * 1995-97 - Robert startuje w kraju i zdobywa sześć tytułów Mistrza Polski w kartingu.
    * 1998 - Kubica zostaje pierwszym obcokrajowcem, który zwycięża w kartingowych Międzynarodowych Mistrzostwach Włoch. Ponadto zdobywa tytuł wicemistrza w kartingowych Mistrzostwach Europy, oraz zwycięża w prestiżowym Monaco Kart Cup, w którym startują kierowcy zaproszeni przez Księcia Monako.
    * 1999 - Robert powtarza sukcesy z poprzedniego sezonu, zdobywając Mistrzostwo Włoch oraz zwyciężając w Monaco Kart Cup. Do tego dokłada tytuł Mistrza Niemiec oraz zwycięstwo w Margutti Trophy oraz zawodach ELF Masters w paryskiej hali Bercy. W Mistrzostwach Europy zajmuje piąte miejsce.
    * 2000 - Krakowianin zajmuje czwarte miejsca w kartingowych Mistrzostwach Europy oraz Mistrzostwach Świata.
    * 2001 - Kubica startuje w Formule Renault 2000. W Mistrzostwach Włoch zajmuje 13., a w Mistrzostwach Europy 14 miejsce. Po raz pierwszy w wyścigach samochodowych zdobywa pole position. Podpisuje również kontrakt z Renault Driver Development.
    * 2002 - Drugi rok startów w Formule Renault 2000, o wiele bardziej owocny. Kubica zostaje wicemistrzem Włoch (4 zwycięstwa) i zajmuje siódme miejsce w Mistrzostwach Europy. Zdobywa pole position i zwycięża w gościnnym starcie w Mistrzostwach Brazylii Formuły Renault na torze Interlagos.
    * 2003 - Kubica startuje w Formule 3 Euro Series i zwycięża w debiucie na torze Norisring. Wygrywa również wyścig F3 Sardinia Master.
    * 2004 - Starty w Formule 3 (7. miejsce w mistrzostwach). Drugie miejsce w prestiżowym F3 Macau Grand Prix.
    * 2005 - Polak startuje w World Series by Renault w barwach zespołu Epsilon Euskadi i zostaje mistrzem, odnosząc cztery zwycięstwa i w sumie 11 razy stając na podium. Zajmuje również drugi raz drugie miejsce w F3 Macau Grand Prix. W grudniu po raz pierwszy
    * 2006 - Kubica jest kierowcą testowym i rezerwowym BMW Sauber F1 Team. Debiutuje w wyścigu podczas GP Węgier, a w GP Włoch staje na podium. Sezon kończy na 16. miejscu w klasyfikacji kierowców (6 punktów).
    * 2007 - Robert startuje w Formule 1 w barwach BMW Sauber F1 Team. Zajmuje szóste miejsce w klasyfikacji generalnej, zdobywając 39 punktów.
    * 2008 - Robert Kubica zwycięża w Grand Prix Kanady, stając po raz pierwszy w karierze na najwyższym stopniu podium w wyścigu Formuły 1. Sezon kończy na czwartym miejscu, z takim samym dorobkiem jak trzeci w punktacji Kimi Räikkönen.
    * 2009 - z jednym finiszem na podium (drugie miejsce w Grand Prix Brazylii) Kubica kończy swój ostatni sezon w BMW Sauber na 14. pozycji w mistrzostwach.
    * 2010 - starty w zespole Renault F1 Team.
    Ostatnio edytowane przez losmanos ; 22-08-11 o 14:26
    Odpowiedz z cytatem  
     

Informacje o wątku
Użytkownicy przeglądający ten wątek

Aktualnie 1 użytkownik(ów) przegląda ten wątek. (0 zarejestrowany(ch) oraz 1 gości)

Podobne wątki

  1. Zdrowie Roberta Kubicy
    By losmanos in forum OffTop
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 20-03-11, 09:18
Tagi dla tego wątku

Zobacz tagi

Bookmarks
Bookmarks
Uprawnienia umieszczania postów
  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •